Sedením k problémom

Ak si nie ste istí, či sa vás táto téma týka, premietnite si svoj klasický deň. Sedíte väčšinu času vo svojom zamestnaní? Trávite svoj voľný čas za počítačom, alebo pred televízorom? Radšej si poobede sadnete s kamarátkou na kávu, ako zájdete do fitka? Venujete sa často ručným prácam, či čítaniu? Ak ste si aspoň na jednu otázku odpovedali áno, čítajte ďalej.

joga
 
Časté sedenie spôsobuje celý rad zdravotných problémov. Najčastejším, ale i najzávažnejším sú ochorenia chrbtice. Každý, kto aspoň raz za život zažil bolesť chrbta vie, že sa nejedná o žiadnu maličkosť. Sedením si však môžete privodiť chronické problémy. Preto je potrebné im najmä predchádzať.
 
Základom je prevencia
 
Ak máte sedavú prácu, zostavte si jednoduchú kombináciu cvikov, ktorú budete môcť vykonávať aj v kancelárii. Vhodné sú zdravotné cvičenia, určené konkrétne na chrbát. Existujú ich desiatky a väčšinou ide o naozaj jednoduché pohyby. Ak si neviete vybrať sami, poraďte sa so svojim všeobecným lekárom, alebo zalovte na internete. Pokiaľ sa necítite na pravidelné pracovné rozvičky, skúste sa donútiť minimálne raz za hodinu postaviť zo stoličky. Stačí keď si svoj chrbát poriadne ponaťahujete. To isté však platí aj vtedy, keď často sedíte doma.

podnikatelka
 
Ak už sedíte, tak správne
 
Stôl, pri ktorom sedíme, by mal byť vysoký približne osemdesiat centimetrov a stolička asi päťdesiat centimetrov. Závisí to samozrejme od našej výšky. Základom je, aby sme pri práci na stole, sedeli vzpriamene, nemuseli sa zbytočne zohýbať, alebo naopak, príliš naťahovať. Dôležité je aj operadlo stoličky. To sa musí nachádzať v deväťdesiatstupňovom uhle voči sedadlu. Ak máte na stole počítač, umiestnite ho tak, aby sa horný okraj obrazovky nachádzal vo výške vášho čela.
Toto všetko nám síce pomôže naše telo držať správne, hlavnú robotu však musíme urobiť my.
 
bolest
 
Trpí nie len chrbtica
 
V dôsledku sedavého spôsobu života, sa nám taktiež skracuje svalstvo. Tento fakt spôsobuje, že svoje telo začneme držať v neprirodzenej polohe. Robíme to podvedome. Problémom je, že týmto spôsobom nadmerne zaťažujeme niektoré partie. To ubližuje chrbtici, ale tiež kĺbom.
 
Nezabudnite, že najlepším liekom ostáva pohyb. Tabletkami proti bolesti si síce uľavíte, chrbát, či kĺby vám to ale nevylieči. Akákoľvek pohybová aktivita predchádza vzniku vyššie spomenutých zdravotných komplikácií. Ak už bolesťami trpíte, začnite pravidelne precvičovať zdravotné cvičenia určené na chrbticu.